به گزارش راهبرد معاصر؛ اولین سرویس دوچرخههای هوشمند اشتراکی در ایران با استفاده از فناوری اینترنت اشیا فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این سرویس « بیدود » نام داشت این دوچرخههای نارنجیرنگ مهمان تهران شدند؛ دوچرخههایی که با اپلیکیشن میتوان آنها را پیدا کرد، تا مقصد رکاب زد و بدون نیاز به تحویل به کسی یا جایی، قفل میشوند تا راکب و رکاب بعدی.
بهاره آروین در صد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران طی تذکری به شهردار تهران درخصوص سامانه نسل چهارم دوچرخه اشتراکی موسوم به «بیدود» گفت: یک ماه است که دوچرخههای نارنجیرنگ «بیدود» از سطح شهر جمعآوری شدهاند، اما هیچگونه پاسخگویی به مردم درباره بازگرداندن وجوهی که در قالب ودیعه و شارژ از مردم دریافت شده است، نه از سوی شهرداری تهران و نه از سوی شرکت متولی وجود ندارد.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: برآورد میشود که بین چهار تا پنج میلیارد تومان پول شهروندان به عنوان ودیعه در دست شرکت متولی است اما از روز توقف فعالیت، حتی یک ریال هم به کسی بازگردانده نشده و تعجبآور اینکه بخش مربوط به درخواست عودت ودیعه هم غیرفعال شده است. حال آنکه اپلیکیشن بیدود در زمان عضویت به افراد اعلام کرده بود که در صورت درخواست، حداکثر تا ۲۰ روز وجه اخذشده را به آنها بازمیگرداند.
آروین با بیان اینکه شهردار تهران در یک سال گذشته اجازه داده ایستگاهها و دوچرخهها در سطح شهر مستقر باشند، اظهار داشت: علاوه بر این، ایشان شخصاً در برنامههای دوچرخهسواری خود با بیدود همراهی کرده و با مدیران این شرکت نیز جلسه گذاشته و از آنها اعلام حمایت کرده است. شهروندان هم به اعتبار اینکه فعالیت بیدود با اجازه و تحت نظر شهرداری انجام میشود، به آن اعتماد کردهاند.
عضو هیئت شورای شهر تهران تاکید کرد: ضروری است شهردار تهران پاسخ دهد که برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و بازخواست این شرکت در عمل نکردن به تعهداتش، چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا برای بازگرداندن وجوه دریافتشده از شهروندان، تضامین لازم از این شرکت اخذ شده است؟ در صورت اطمینان از نقض تعهدات شرکت مذکور نسبت به شهروندان، آیا اقدام قضایی لازم انجام شده است؟
وی افزود: موضوع وقتی نگرانکنندهتر میشود که شهردار تهران در هفته گذشته، علت توقف فعالیت بیدود را نچرخیدن چرخ اقتصادی آن عنوان کرده و از ضرورت حمایت شهرداری تهران در این خصوص سخن گفتهاند. سخنانی که نه فقط برخلاف سیاست تصریح شده معاونت ذیربط در زمان آغاز به کار سامانه دوچرخههای اشتراکی بیدود است که مبنی بر صرف هیچگونه هزینه از طرف شهرداری تهران بود؛ بلکه در تضاد با منطق عقل سلیم هم قرار دارد. به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب جدی به اعتماد شهروندان نسبت به شهرداری تهران مجازات شود، صحبت از ارایه یارانه اختصاصی میشود.
آروین تصریح کرد: متاسفانه رویکرد ارایه یارانه به این شرکت در حد حرف و سخن هم باقی نمانده و گزارشهای مستندی درباره ارایه طرحهای مبتنی بر یارانه به این شرکت دریافت شده است و موضوع آنقدر جدی شده که این شرکت اخیرا پیامکی را برای استفادهکنندگان از سامانه دوچرخههای اشتراکی ارسال کرده است مبنی براینکه در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم تا یارانه دریافت کنیم!
وی ادامه داد: به شهردار تهران تذکر میدهم که پرداخت هرگونه وجهی از بودجه شهرداری باید طبق ردیفهای بودجه مصوب شورا باشد و در زمینه توسعه دوچرخهسواری نیز مصوبات شورا عمدتا بر تقویت زیر ساختها، ایجاد مسیرها و توسعه فرهنگ دوچرخهسواری تأکید دارد. حتی اگر بنا باشد لایحهای در خصوص پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هرگونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد.